Księgarnia religijna nr 1 w Polsce!

Twój koszyk jest pusty.

Witaj! / Rejestracja Zaloguj

Sztuka komunikacji

Latour Bernd

Oceń jako pierwszy

  • Wydawca: WAM
  • Rok wydania: 2007
  • ISBN: 9788373188006
  • Format: 124x194 mm
  • Stron: 164
  • Rodzaj okładki: Miękka
Nasza cena:
19,00 zł

Produkt niedostępny

  • Dostawa już od 9,90zł! Więcej
  • Czas realizacji maks.:
    3 dni roboczych (plus 1-2 dni na dostawę)
Opis
Codzienna komunikacja z innymi jest swoistą grą z określonymi regułami, ale także pewną umiejętnością i sztuką, na którą składa się wiele czynników. Bernd Latour odkrywa przed czytelnikiem strategie komunikacyjne i wyjaśnia, jak skutecznie używać argumentów. Ta przystępna i zabawna książka, poparta wieloma praktycznymi przykładami, zaczerpniętymi z życia codziennego, skłania do rozwijania umiejętności ripostowania oraz do bardziej świadomego przeciwstawiania się atakom słownym.
Recenzja

recenzja książki Bernda Latoura,
Sztuka komunikacji,
Wydawnictwo WAM, Kraków 2007


Słownik języka tureckiego, data ważności na butelce oleju słonecznikowego, zażarta dyskusja czy prognoza pogody. Te zdawałoby się rozmaite rzeczy i przejawy rzeczywistości zaliczyć można do jednego zbioru, określonego mianem komunikacji. Choć jest mnóstwo definicji tego zjawiska za Latourem przyjmijmy, że to pewna umiejętność, kompetencja, która raz się udaje, a raz nie, która często – choć czasem trudno w to uwierzyć – przebiega nieświadomie. I podobnie jak z wielu innych rzeczy, z komunikacji możemy być zadowoleni, albo nie, bo czujemy, że nasze wysiłki komunikacyjne nie mają najmniejszego sensu. Co zatem zrobić, by nasza kompetencja komunikacyjna była dla nas powodem do dumy? Odpowiedź znaleźć można w książce „Sztuka komunikacji”, wydanej nakładem wydawnictwa WAM w serii „Poradnik”.

Jej autor, Bernd Latour, profesor lingwistyki na Uniwersytecie w Hamburgu, przekonuje, że nie warto składać broni, że na naukę pewnych zachowań komunikacyjnych nigdy nie jest za późno. Tym bardziej że – choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy – w wielu standardowych sytuacjach używamy standardowych środków językowych, pewnych stałych zwrotów, których można się po prostu nauczyć.
Codzienne kontakty z innymi ludźmi są tak naprawdę swoistą grą, którą rządzą określone reguły. Dlatego najpierw Latour zatrzymuje się przy komentarzu i jego roli w zachowaniach komunikacyjnych. Odkrywa pewne strategie komunikacyjne. W swojej książce pokazuje rolę etykiet, które przyklejamy różnym ludziom. Wspólnie z czytelnikiem zastanawia się, co tak naprawdę mogą nam wyrządzić komentarze innych. Uświadamia, co inni w nas dostrzegają i obserwują.
Wiele miejsca w swoim poradniku Latour poświęca argumentacji. Wszak argumentować musimy niemal na każdym kroku. Musimy przekonywać do swoich racji, gdy przedstawiamy twierdzenia lub żądania, których nasz rozmówca nie chce na przykład zaakceptować. Argumentujemy nawet wtedy, gdy samych siebie staramy przekonać do słuszności określonej opcji. Jak zatem znaleźć celny argument, jak poradzić sobie z celną ripostą? Niektórzy pewnie rodzą się z takimi zdolnościami, inni muszą je wyćwiczyć. Tym ostatnim Latour podpowiada pewną broń. Otóż swoistym asem w rękawie – zdaniem autora „Sztuki komunikacji” – są pewne toposy. „...argumentacja topiczna wykazuje zadziwiającą wręcz skuteczność. Topos jest bowiem czymś w rodzaju atutu, bijącej karty, której zazwyczaj nie trzeba nawet wykładać na stół. I tak – często odwołujemy się do toposu normalności, wszak to, co normalne, jest zarazem właściwe. Wyrażenie „Zawsze tak robię” to – jak przekonuje Latour – doskonałe narzędzie, by odeprzeć czyjś np. nakaz. Autor przywołuje także inne toposy – dobrych intencji, tradycji, autorytetu, a wszystkie one osadzone są w codziennych sytuacjach, stąd łatwo od razu wychwycić kontekst, kiedy daną argumentację warto zastosować.

Kompetencja komunikacyjna to także umiejętność zastosowania niekiedy riposty, im celniejszej, tym lepszej. A wiadomo, że im bardziej zależy nam na ripoście błyskotliwej, tym mniej nam się udaje. Autor proponuje „Kurs ripostowania dla początkujących”.
„Sztuka komunikacji” nie jest przykładem infantylnego poradnika, który obiecuje złote góry w weekend. Latour stara się niczego nie obiecywać. Lojalnie uprzedza, że jego książka jest jedynie pewną pomocą w obronie przed słownymi atakami. Podpowiada pewne zachowania i frazy. Po książkę powinni sięgnąć niewątpliwie dziennikarze, PR-owcy, politycy, ale też zwykli ludzie, którzy chcą swobodnie poruszać się w rzeczywistości zwanej komunikacją.

Małgorzata Terlikowska
sekretarz redakcji „Wiadomości KAI”

Informacje dodatkowe
Rodzaj okładki Miękka
Autor Latour Bernd
ISBN 9788373188006
Liczba stron 164
Format okładki 124x194 mm
Rok wydania 2007
Tagi produktów

Użyj spacji aby rozdzielić tagi, apostrofów (') aby wpisać frazy.