- książka
Święte Triduum Paschalne w Mszale Rzymskim Pawła VI i w Liturgii Godzin
Autor: ks. Czesław Krakowiak
Święte Triduum Paschalne obejmuje kolejne etapy misterium paschalnego Chrystusa: ucztę pożegnalną z Apostołami z antycypowaną w sposób bezkrwawy ofiarą w Wieczerniku, Jego śmierć na krzyżu, spoczynek w grobie i chwalebne Zmartwychwstanie. Pod koniec IV w.... czytaj wiecej
- Wydawca:Wydawnictwo Diecezjalne
- Ilość stron: 132
- ISBN: 9788381011044

20.98 zł
- Wyślemy w czasie: 24h
- Status: Pozycja dostępna
Święte Triduum Paschalne obejmuje kolejne etapy misterium paschalnego Chrystusa: ucztę pożegnalną z Apostołami z antycypowaną w sposób bezkrwawy ofiarą w Wieczerniku, Jego śmierć na krzyżu, spoczynek w grobie i chwalebne Zmartwychwstanie. Pod koniec IV w. święte triduum stanowiły obrzędy trzech dni Wielkiego Piątku, Wielkiej Soboty i Niedzieli Zmartwychwstania, bez Wielkiego Czwartku. Czwartek kończył przygotowania do obchodu Paschy. Dopiero później (w VII w.) wprowadzono Mszę Wieczerzy Pańskiej i Wielki Czwartek połączono z obchodami Paschy.
W wydanym po Soborze Trydenckim Mszale Piusa V (1570 r.), który ujednolicił liturgię w całym Kościele obrządku łacińskiego nie było wyodrębnionego triduum, lecz po Niedzieli Palmowej od czwartku poszczególne dni określano terminem feria: Wielki Czwartek Feria quinta in coena Domini; Wielki Piątek Feria sexta in Parasceve; Wielka Sobota Sabbato Sancto. Liturgia Wielkiej Soboty obejmowała obrzędy Wigilii Paschalnej, w tym celebrację Mszy św.
Do reformy Piusa XII ( 1958) święte triduum oznaczało trzy ostatnie dni Wielkiego Tygodnia (czwartek, piątek, sobota). Niedziela była poza triduum i koncentrowała się na świętowaniu Zmartwychwstania Pańskiego. Wszystkie obrzędy sprawowane były w godzinach przedpołudniowych. Dopiero reforma Wigilii Paschalnej (1951 r.) i Wielkiego Tygodnia (1955 r.) w czasie pontyfikatu Piusa XII wprowadziła istotne zmiany. Powrócono do wieczornych godzin celebracji liturgii Triduum Sacrum, a Wigilia Paschalna otrzymała ponownie charakter nocnego czuwania i była już celebracją Zmartwychwstania Pańskiego. Nadal jednak Triduum Sacrum było przygotowaniem do świętowania Niedzieli Wielkanocy.
Mszał Pawła VI (1970 r.) przygotowany według wskazań odnowy liturgii w duchu soborowej Konstytucji o liturgii (1963 r.) zawiera odnowione obrzędy całego Wielkiego Tygodnia, który rozpoczyna Niedziela Palmowa. Święte Triduum Paschalne obejmuje Mszę Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek, Liturgię na cześć Męki Pańskiej w Wieki Piątek, Wigilię Paschalną i Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Odtąd Mszał Pawła VI razem z Lekcjonarzem mszalnym stanowią obowiązujące normy celebracji liturgii Świętego Triduum Paschalnego.
Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii wiele razy podkreślał centralne znaczenie misterium paschalnego Chrystusa w życiu Kościoła i chrześcijanina. Z niego czerpią swą moc wszystkie sakramenty i sakramentalia (por. KL 5; 6; 61; 67). Paweł VI ogłaszając nowe zasady świętowania roku kościelnego i kalendarz liturgiczny (Mysterii paschalis 14 II 1969 r.) napisał: Sobór Watykański II jasno nas poucza, że obchód misterium paschalnego i jego rozwinięcie w ciągu dni, tygodni i całego roku stanowi istotę kultu chrześcijańskiego. Przy odnowie roku liturgicznego, której normy podał sam Sobór, należało zatem jaśniej uwidocznić to misterium w uporządkowaniu okresów roku liturgicznego, dni ku czci świętych i przy reformie Kalendarza rzymskiego. Według zawartych w nim norm dotyczących roku liturgicznego i kalendarza centralnym obchodem liturgicznym jest Święte Triduum Paschalne a Pięćdziesiąt dni od Niedzieli Zmartwychwstania do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego obchodzi się z wielką radością jako jeden dzień świąteczny, co więcej, jako wielką niedzielę (Normy ogólne roku liturgicznego nr 22).
W wydanym po Soborze Trydenckim Mszale Piusa V (1570 r.), który ujednolicił liturgię w całym Kościele obrządku łacińskiego nie było wyodrębnionego triduum, lecz po Niedzieli Palmowej od czwartku poszczególne dni określano terminem feria: Wielki Czwartek Feria quinta in coena Domini; Wielki Piątek Feria sexta in Parasceve; Wielka Sobota Sabbato Sancto. Liturgia Wielkiej Soboty obejmowała obrzędy Wigilii Paschalnej, w tym celebrację Mszy św.
Do reformy Piusa XII ( 1958) święte triduum oznaczało trzy ostatnie dni Wielkiego Tygodnia (czwartek, piątek, sobota). Niedziela była poza triduum i koncentrowała się na świętowaniu Zmartwychwstania Pańskiego. Wszystkie obrzędy sprawowane były w godzinach przedpołudniowych. Dopiero reforma Wigilii Paschalnej (1951 r.) i Wielkiego Tygodnia (1955 r.) w czasie pontyfikatu Piusa XII wprowadziła istotne zmiany. Powrócono do wieczornych godzin celebracji liturgii Triduum Sacrum, a Wigilia Paschalna otrzymała ponownie charakter nocnego czuwania i była już celebracją Zmartwychwstania Pańskiego. Nadal jednak Triduum Sacrum było przygotowaniem do świętowania Niedzieli Wielkanocy.
Mszał Pawła VI (1970 r.) przygotowany według wskazań odnowy liturgii w duchu soborowej Konstytucji o liturgii (1963 r.) zawiera odnowione obrzędy całego Wielkiego Tygodnia, który rozpoczyna Niedziela Palmowa. Święte Triduum Paschalne obejmuje Mszę Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek, Liturgię na cześć Męki Pańskiej w Wieki Piątek, Wigilię Paschalną i Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Odtąd Mszał Pawła VI razem z Lekcjonarzem mszalnym stanowią obowiązujące normy celebracji liturgii Świętego Triduum Paschalnego.
Sobór Watykański II w Konstytucji o liturgii wiele razy podkreślał centralne znaczenie misterium paschalnego Chrystusa w życiu Kościoła i chrześcijanina. Z niego czerpią swą moc wszystkie sakramenty i sakramentalia (por. KL 5; 6; 61; 67). Paweł VI ogłaszając nowe zasady świętowania roku kościelnego i kalendarz liturgiczny (Mysterii paschalis 14 II 1969 r.) napisał: Sobór Watykański II jasno nas poucza, że obchód misterium paschalnego i jego rozwinięcie w ciągu dni, tygodni i całego roku stanowi istotę kultu chrześcijańskiego. Przy odnowie roku liturgicznego, której normy podał sam Sobór, należało zatem jaśniej uwidocznić to misterium w uporządkowaniu okresów roku liturgicznego, dni ku czci świętych i przy reformie Kalendarza rzymskiego. Według zawartych w nim norm dotyczących roku liturgicznego i kalendarza centralnym obchodem liturgicznym jest Święte Triduum Paschalne a Pięćdziesiąt dni od Niedzieli Zmartwychwstania do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego obchodzi się z wielką radością jako jeden dzień świąteczny, co więcej, jako wielką niedzielę (Normy ogólne roku liturgicznego nr 22).
- Wydawca:Wydawnictwo Diecezjalne
- Autor:ks. Czesław Krakowiak
- Rok wydania: 2017
- Oprawa: miękka
- Ilość stron: 132
- Wymiar: 125x195 mm
- EAN:9788381011044
- ISBN: 9788381011044
- Data: 2017-04-18
- ID: 381491
Przesyłka Krajowa: | |||||||||
Poczta Polska - odbiór w placówce pocztowej Czas transportu** 2-3 dni robocze | |||||||||
Forma płatności: | Wartości towarów*: | ||||||||
do 149.99 | od 150 | od 240 | od 299 | ||||||
Przelew | 9,90 | 8,90 | 7,90 | gratis! | |||||
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl | 9,90 | 8,90 | 7,90 | gratis! | |||||
Pobranie | 12,90 | 11,90 | 10,90 | gratis! | |||||
KURIER Pocztex – dostawa do klienta Czas transportu** 1-2 dni robocze | |||||||||
Forma płatności: | Wartości towarów*: | ||||||||
do 149.99 | od 150 | od 240 | od 299 | ||||||
Przelew | 10,90 | 9,90 | 8,90 | gratis! | |||||
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl | 10,90 | 9,90 | 8,90 | gratis! | |||||
Pobranie | 13,90 | 11,90 | 10,90 | gratis! | |||||
ORLEN Paczka – odbiór w punkcie Czas transportu** 1-2 dni robocze | |||||||||
Forma płatności: | Wartości towarów*: | ||||||||
do 149.99 | od 150 | od 240 | od 299 | ||||||
Przelew | 9,70 | 8,70 | 8,70 | gratis! | |||||
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl | 9,70 | 8,70 | 8,70 | gratis! | |||||
Pobranie*** | 11,70 | 10,70 | 10,70 | gratis! | |||||
Paczkomaty 24/7 InPost Czas transportu** 1-2 dni robocze |
|||||||||
Forma płatności: | Wartości towarów*: | ||||||||
do 149,99 | od 150 | od 240 | od 299 | ||||||
Przelew | 12,90 | 12,90 | 12,90 | gratis! | |||||
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl | 12,90 | 12,90 | 12,90 | gratis! | |||||
Pobranie | 13,90 | 13,90 | 13,90 | gratis! | |||||
Przesyłka kurierska INPOST – dostawa do klienta Czas transportu** 1-2 dni robocze | |||||||||
Forma płatności: | Wartości towarów*: | ||||||||
do 149.99 | od 150 | od 240 | od 299 | ||||||
Przelew | 12,90 | 12,90 | 12,90 | gratis! | |||||
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl | 12,90 | 12,90 | 12,90 | gratis! | |||||
Pobranie | 13,90 | 13,90 | 13,90 | gratis! | |||||
Przesyłka kurierska GLS – dostawa do klienta Czas transportu** 1-2 dni robocze | |||||||||
Forma płatności: | Wartości towarów*: | ||||||||
do 149.99 | od 150 | od 240 | od 299 | ||||||
Przelew | 19,90 | 19,90 | 19,90 | gratis! | |||||
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl | 19,90 | 19,90 | 19,90 | gratis! | |||||
Pobranie | 21,90 | 21,90 | 21,90 | gratis! | |||||
Przesyłka Zagraniczna: | |||||||||
Poczta Polska przesyłka zagraniczna Czas transportu** 6-7 dni robocze | |||||||||
Karta | wyliczany automatycznie | ||||||||
* Koszt dostawy wg wartości zamówionych towarów (ceny brutto w PLN) ** UWAGA: Całkowity czas realizacji zamówienia to suma czasu potrzebnego na skompletowanie, zapakowanie i dostarczenie zamowienia do firmy pocztowej lub kurierskiej (oznaczony przy każdym produkcie - wyślemy w czasie: 24 h, 48 h, 2-4 dni, 3-5 dni, 7 dni, 14 dni, 21 dni, 30 dni) i czasu potrzebnego firmie pocztowej lub kurierskiej na dostarczenie przesyłki do nabywcy (czas transportu podany w tabeli). Podane informacje o czasie realizacji liczone są w dniach roboczych. Koszt dostawy na paragonie/fakturze zostanie wliczony proporcjonalnie do cen towarów. *** Płatność za pobraniem do 400 zł
|