• książka

Ad orientem czy ad populum? Problem kierunku celebracji Mszy Świętej w aspekcie symbolicznym i historycznym. Seria: W poszukiwaniu kościoła Chrystusowego IV

Autor: Dawid Mielnik

Wprowadzenie Rozdział I: Biblijne spojrzenie na problematykę postawy ad orientem 1. Biblia Hebrajska 1.1. Dane statystyczne 1.2. Etymologia i zależności językowe 2. Księgi deuterokanoniczne Starego Testamentu oraz Nowy Testament 2.1. Dane statystyczne... czytaj wiecej

Ad orientem czy ad populum? Problem - okładka książki
32.16 zł 34.00 zł
  • Oszczędzasz: 1.84 zł
  • Wyślemy w czasie: 24h
  • Status: Pozycja dostępna

Wprowadzenie

Rozdział I: Biblijne spojrzenie na problematykę postawy ad orientem
1. Biblia Hebrajska
1.1. Dane statystyczne
1.2. Etymologia i zależności językowe
2. Księgi deuterokanoniczne Starego Testamentu oraz Nowy Testament
2.1. Dane statystyczne
2.2. Etymologia i zależności językowe
3. Skrypturystyczna teologia postawy ad orientem
3.1. Stary Testament
a) Wyraz tęsknoty za utraconym rajem
b) Powiązanie Boga ze słońcem
c) Przychodzenie Boga od wschodniej strony
d) Miejsce udzielania pomocy
e) Miejsce udzielania przebaczenia
f) Pielgrzymka ku wschodowi jako obraz pielgrzymki do Boga
g) Biblijna zachęta do patrzenia na wschód
h) Wschód jako jedno z imion Mesjasza
i) Wschód jako najgodniejsza ze stron świata
3.2. Nowy Testament
a) Lokalizacja tzw. gwiazdy betlejemskiej
b) Powiązanie paruzji ze wschodem
c) Miejsce udzielania pomocy
d) Powiązanie Boga ze słońcem
e) Przywołanie orientacji z Golgoty
f) Miejsce zmartwychwstania Chrystusa
g) Miejsce wstąpienia Chrystusa do nieba
4. Skrypturystyczna teologia pozostałych stron świata

Rozdział II: Wypowiedzi Ojców Kościoła, pisarzy wczesnochrześcijańskich i św. Tomasza odnośnie do postawy ad orientem
1. Świadectwa Ojców Kościoła i pisarzy wczesnochrześcijańskich
2. Teologiczne podstawy modlitwy ku wschodowi według świadectw wczesnochrześcijańskich
2.1. Nawiązanie do utraconego raju
2.2. Nawiązanie do wniebowstąpienia Jezusa i Jego powtórnego przyjścia
2.3. Nawiązanie do zmartwychwstania Chrystusa
2.4. Nawiązanie do ukrzyżowania Jezusa
2.5. Nawiązanie do gwiazdy betlejemskiej i narodzin Syna Bożego
2.6. Nawiązanie do obecności Bożej
2.7. Powszechność i apostolskość modlitwy ad orientem
2.8. Pierwszeństwo wschodu przed innymi kierunkami geograficznymi
2.9. Postawa ad orientem odczytana w kluczu moralności
3. Pozostałe wnioski teologiczne wynikające z wypowiedzi Ojców Kościoła
3.1. Powód nieprzychylności Leona Wielkiego co do postawy ad orientem
3.2. Symbolika pozostałych stron świata

Rozdział III: Wymowa teologiczna postawy ad orientem w liturgii Kościoła
1. Absolutny i względny sposób wyznaczania kierunku wschodniego
2. Symbolika poszczególnych obrzędów mszalnych
2.1. Przygotowanie ołtarza do Mszy Świętej
2.2. Liturgia katechumenów
2.3. Liturgia wiernych
3. Symbolika poszczególnych obrzędów pozamszalnych
3.1. Missa praesanctificatorum
3.2. Liturgia Sabbato Sancto
3.3. Obrzędy chrztu świętego
4. Całościowe ujęcie symboliki orientacji celebransa
4.1. Systematyczny wykład symboliki postawy ad orientem w kontekście Eucharystii
4.2. Zniszczenie przekazu symbolicznego w przypadku celebracji ad populum

Rozdział IV: Dyskusja nad liturgiczną postawą celebransa
1. Argumenty zwolenników postawy ad populum
1.1. Argument biblijny odwołujący się do ostatniej wieczerzy
1.2. Argumenty odwołujące się do aspektu historycznego
a) Argumentacja nawiązująca do braku sztywnych reguł celebracji oraz przykładu bazylik rzymskich
b) Argumentacja nawiązująca do sposobu rozmieszczenia ołtarzy bocznych
c) Argumentacja nawiązująca do akceptacji postawy przez autorytet religijny
1.3. Argumenty odwołujące się do aspektu prawnego
a) Argumentacja nawiązująca do dopuszczenia takiej formy celebracji przez rubryki tradycyjnego Mszału
b) Argumentacja nawiązująca do intencji przedstawicieli ruchu liturgicznego i prawodawcy kościelnego
c) Argumentacja nawiązująca do wybranych obrzędów liturgicznych sprawowanych ad populum
1.4. Argumenty odwołujące się do aspektu symbolicznego
a) Argumentacja nawiązująca do ukazania prawdy o obecności Chrystusa
b) Argumentacja nawiązująca do ukazania jedności zgromadzenia
1.5. Argumenty odwołujące się do aspektu dogmatycznego
a) Argumentacja nawiązująca do dydaktycznego charakteru Mszy Świętej
b) Argumentacja nawiązująca do konieczności akcentowania kapłaństwa wiernych
1.6. Argumenty odwołujące się do aspektu praktyczno-antropologicznych
a) Argumentacja nawiązująca do aktywniejszego uczestnictwa wiernych
b) Argumentacja nawiązująca do wymiaru antropologicznego
c) Argumentacja nawiązująca do aspektu duchowego i materialnego
d) Argumentacja nawiązująca do mentalności współczesnego człowieka
2. Argumenty zwolenników postawy ad orientem
2.1. Argumenty odwołujące się do Pisma Świętego
a) Argumentacja nawiązująca do sposobu ukrzyżowania Jezusa
b) Argumentacja nawiązująca do biblijnego wezwania do stania pomiędzy "przedsionkiem a ołtarzem"
2.2. Argumenty odwołujące się do aspektu historycznego
a) Argumentacja nawiązująca do niezmiennej i powszechnej praktyki Kościoła
b) Argumentacja nawiązująca do działalności protestantów
2.3. Argumenty odwołujące się do aspektu prawnego
a) Argumentacja nawiązująca do orzeczeń II Soboru Watykańskiego
b) Argumentacja nawiązująca do rubryk zreformowanego Mszału Rzymskiego
2.4. Argumenty odwołujące się do aspektu symbolicznego
a) Argumentacja nawiązująca do desakralizacji liturgii
b) Argumentacja nawiązująca do idei otwartości wspólnoty liturgicznej
c) Argumentacja nawiązująca do obrazu prowadzenia pojazdu
2.5. Argumenty odwołujące się do aspektu dogmatycznego
a) Argumentacja nawiązująca do aspektu uwielbienia Boga
b) Argumentacja nawiązująca do kapłaństwa urzędowego
2.6. Argumenty odwołujące się do aspektu praktycznego
a) Argumentacja nawiązująca do konieczności dostawienia drugiego ołtarza w prezbiterium
b) Argumentacja nawiązująca do umiejscowienia kapłana względem tabernakulum
c) Argumentacja nawiązująca do umieszczenia krucyfiksu ołtarzowego
d) Argumentacja nawiązująca do kreatywności celebransa
e) Argumentacja nawiązująca do unikania zgorszenia wiernych
3. Postawy ad orientem i ad populum w świetle prowadzonej dyskusji
3.1. Różnorodność argumentacji obydwu stron
3.2. Dwubiegunowość argumentów
3.3. Problem przekonywalności stosowanych argumentacji

Zakończenie

Bibliografia

Indeks źródeł


Summary

Table of contents

  • Wydawca:Katolicki Uniwersytet Lubelski, KUL
  • Autor:Dawid Mielnik
  • Rok wydania: 2021
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 230
  • Wymiar: 167x240 mm
  • EAN:9788380619562
  • ISBN: 978-83-8061-956-2
  • Data: 2021-09-28
  • ID: 507416
Przesyłka Krajowa:

Poczta Polska - odbiór w placówce pocztowej

Czas transportu** 2-3 dni robocze
Forma płatności: Wartości towarów*:
do 149.99 od 150 od 240 od 299
Przelew 7,90 5,90 3,90 gratis!
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl 8,90 6,90 4,90 gratis!
Pobranie 8,90 6,90 4,90 gratis!

Poczta Polska

Czas transportu** 2-3 dni robocze
Forma płatności: Wartości towarów*:
do 149.99 od 150 od 240 od 299
Przelew 8,90 6,90 4,90 gratis!
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl 10,90 8,90 5,90 gratis!
Pobranie 10,90 8.90 5,90 gratis!

ORLEN Paczka

Czas transportu** 1-2 dni robocze
Forma płatności: Wartości towarów*:
do 149.99 od 150 od 240 od 299
Przelew 7,90 6,90 4,90 gratis!
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl 7,90 6,90 4,90 gratis!
Pobranie*** 9,90 8.90 6,90 gratis!

Paczkomaty 24/7 InPost

Czas transportu** 1-2 dni robocze
Forma płatności: Wartości towarów*:
do 149,99 od 150 od 240 od 299
Przelew 11,90 11,90 11,90 gratis!
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl 13,90 13,90 13,90 gratis!
Pobranie 13,90 13,90 13,90 gratis!

Przesyłka kurierska GLS

Czas transportu** 1-2 dni robocze
Forma płatności: Wartości towarów*:
do 149.99 od 150 od 240 od 299
Przelew 11,90 9,90 5,90 gratis!
Karta lub szybki przelew Przelewy24.pl 13,90 11,90 7,90 gratis!
Pobranie 13,90 11,90 7,90 gratis!
Odbiór osobisty:
Kraków
ul. Grzegórzecka 25; nieczynne do odwołania
gotówka gratis!
Przesyłka Zagraniczna:
Poczta Polska przesyłka zagraniczna
Czas transportu** 6-7 dni robocze
Karta wyliczany automatycznie
* Koszt dostawy wg wartości zamówionych towarów (ceny brutto w PLN)
** UWAGA: Całkowity czas realizacji zamówienia to suma czasu potrzebnego na skompletowanie, zapakowanie i dostarczenie zamowienia do firmy pocztowej lub kurierskiej (oznaczony przy każdym produkcie - wyślemy w czasie: 24 h, 48 h, 2-4 dni, 3-5 dni, 7 dni, 14 dni, 21 dni, 30 dni) i czasu potrzebnego firmie pocztowej lub kurierskiej na dostarczenie przesyłki do nabywcy (czas transportu podany w tabeli). Podane informacje o czasie realizacji liczone są w dniach roboczych.
Koszt dostawy na paragonie/fakturze zostanie wliczony proporcjonalnie do cen towarów.
*** Płatność za pobraniem do 400 zł

Czas realizacji zamówienia
=
skompletowanie, zapakowanie i dostarczenie zamowienia do firmy pocztowej lub kurierskiej
+
czas transportu przez pocztę lub kuriera
Inni Klienci kupili również
Podobne produkty